سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
شعر
بیاد سهراب او که همواره آبی ترین بود.
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 13
کل بازدید : 37719
کل یادداشتها ها : 15
خبر مایه


آخرین اثر چاپ‌نشده‌ی سهراب سپهری به نمایشگاه می‌رسد

 

کتاب نقاشی‌های دیده‌نشده‌ی سهراب سپهری به نمایشگاه کتاب می‌رسد.

کتاب جدید سهراب شامل نقاشی‌های دیده‌نشده‌ی او، که پیش‌تر از چاپش اطلاع داده شده بود، به گفته‌ی پروانه سپهری - خواهر سهراب سپهری - طبق آخرین اطلاعی که به او داده شده است، توسط نشر فرهنگستان هنر در نمایشگاه کتاب عرضه خواهد شد.

کتاب یادشده که با نقد جلال‌الدین سلطان کاشفی همراه خواهد بود، 53 نقاشی این شاعر و نقاش معاصر را شامل می‌شود، که در اختیار خانواده‌ی او نبوده‌اند‌.

پروانه سپهری در عین حال گفت: البته آدم تکلیفش را با ناشر دولتی نمی‌داند؛ می‌گویند از انتشار کتاب‌ها خبر می‌دهیم، اما فراموش می‌کنند.

او همچنین متذکر شد که سهراب سپهری اثر چاپ‌نشده‌ی دیگری ندارد.

همچنین تعدادی از آثار این شاعر تجدید چاپ می‌شوند: «اتاق آبی»، مجموعه‌ی نوشته‌های سهراب سپهری، توسط نشر سروش برای چاپ هشتم و «هشت کتاب» (چاپ اول 57) نیز که مرتبا تجدید چاپ می‌شود، توسط نشر طهوری برای چاپ چهل‌و پنجم آماده‌ی انتشارند. این کتاب البته در قطع جیبی نیز چاپ شده است.

«هنوز در سفرم»، شامل آخرین‌ نامه‌های سهراب به همراه برخی شعرهایش، و «نقاشی‌ها و طرح‌ها» از دیگر آثار سپهری هستند.

سهراب سپهری در پانزدهم مهرماه سال ‌1307 به‌دنیا آمد. دوره‌ی متوسطه را در کاشان سپری کرد و سپس به تهران آمد و در هنرکده‌ی نقاشی دانشگاه به تحصیل مشغول شد.

سپهری در سال ‌1332 به دریافت نشان درجه‌ی اول علمی از دانشکده‌ی هنرهای زیبا نایل آمد. او نخستین مجموعه‌ی شعر نیمایی خود را با نام «مرگ رنگ» در سال ‌1330 منتشر کرد. دو سال بعد «زندگی خواب‌ها» را و در سال ‌1338 «آوار آفتاب» را منتشر کرد، که مورد استقبال قرار گرفت. از آثار او به مجموعه‌ی کتاب‌های «صدای پای آب»، «شرق اندوه» (‌1340)، «حجم سبز» (‌1346)، «ما هیچ؛ ما نگاه»، «در کنار چمن» و «هشت کتاب» می‌توان اشاره کرد.

سپهری هم در نقاشی و هم در شعر، اسلوب خاصی داشت. نقاشی او از نقاشی ژاپن بی‌تأثیر نبوده و شعرش هم از عرفان بودایی رنگ پذیرفته است. به اروپا، ژاپن و هند سفرهایی کرد و چند نمایشگاه از نقاشی‌هایش در ایران و خارج از کشور برپا شده است.

این شاعر و نقاش معاصر، سرانجام در اول اردیبهشت‌ماه سال ‌1359 به دیار باقی شتافت و در مشهد اردهال ـ از توابع شهرستان کاشان ـ به‌خاک سپرده شد.


+ سلام روز بخیر .من بعد 9 سال برگشتم @};-


+ سلام بر شب


+ شب بخیر کسی هست الان


+ دانی که شمع به دم مرگ به پروانه چه گفت.گفت ای عاشق دیوانه فراموش شوی.سوخت پروانه ولی خوب جوابش را داد .گفت طولی نکشد تو نیز خاموش شوی


+ سلام بر همه دوستان خوب


+ http://www.aparat.com/v/vKRep


+ کی میتونه سکوت شب رو برام ترجمه کنه


+ شب با همه سکوتش پر حجم تر از روز با آن همه هیا هو و شلوغیش است.


+ شب را دوست دارم چون مظهر آرامش است و سکوت


+ بسی تیر و مرداد و اردیبهشت بیاید که ما خاک باشیم و خشت.اگه تا همین الان هم با کسی کدورتی داری سعی کن به بزرگواری خودت اونو ببخشی و بخاطر وجود خودت از گناهش چشم پوشی کنه حتی اگه اون درک نداره تو این کار و خودت بکن فقط بخاطر اینکه فردا هم خدا تو رو ببخشه....باور کن چیزی رو از دست نمیدی بهت قول میدم....(دوستون دارم خیلی زیاد : سهراب سپهری)






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ